Home Nieuws #Ik herdenk, opdat we het niet vergeten. Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

#Ik herdenk, opdat we het niet vergeten. Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

0
#Ik herdenk, opdat we het niet vergeten. Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

Dit is een deel van het artikel ‘#Ik herdenk, opdat we het niet vergeten’ in PINDA*, de glossy met een Indisch tintje die medio september 2019 verschijnt.

Door Lara Nuberg

Indiëherdenking? Wat is dat? En waarom weten zo weinig mensen dat de Tweede Wereldoorlog op 15 augustus 1945 eindigde en niet op 4 mei 1945? Lara Nuberg is die onwetendheid zat. Ze zet de feiten op een rijtje en werpt een blik op de toekomst. Helemaal kwalijk neem ik het hun niet, de mensen die kijken of ze water zien branden zodra ik het heb over de Indiëherdenking. Want hoewel de Indiëherdenking een Nationale Herdenking is en op 15 augustus 1945 – na de capitulatie van Japan – de Tweede Wereldoorlog pas officieel wereldwijd ten einde kwam, is het een dag die veel minder aandacht krijgt dan de Nationale Herdenking op 4 mei. De landelijke kranten besteden er doorgaans geen grote artikelen aan, de herdenking valt midden in de zomer en vindt plaats om twaalf uur ’s middags. En hoewel de minister-president ieder jaar aanwezig is, laat Koning Willem Alexander zijn gezicht slechts één keer in de vijf jaar bij het Indisch Monument in Den Haag zien. Waarom? Dat is praktischer vanwege zijn vakantieplannen en maakt – zo stelt Koninklijk Huis verslaggever Piet van Asseldonk op NOS.nl – dat er aan het nationale karakter van de dodenherdenking op de Dam geen afbreuk wordt gedaan. Dat de Indiëherdenking in de schaduw blijft van 4 mei is dus niet zo gek. Zelfs ik, als kleindochter van een Indische oma, zag lange tijd het belang van een aparte herdenking niet in. Dat gevoel is echter de laatste jaren veranderd en dat lijkt te passen in een algemenere trend: Het aantal bezoekers van de Indiëherdenking groeit ieder jaar en er vindt een verandering plaats in de samenstelling van het publiek. Steeds meer jongeren zoals ik, wiens grootouders de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië hebben meegemaakt, bezoeken de herdenking. In de hoop iets te kunnen leren van het verleden en hun solidariteit te tonen met de oudere generaties. ‘Jullie verhaal wordt doorgegeven,’ lijken ze te willen zeggen

Lees het hele artikel in PINDA*. Bestel ‘m hier alvast.

Over PINDA*, uit het voorwoord van Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur

Scheldwoord of geuzennaam?

In de periode 1945 – 1968 kwamen er zo’n 350.000 mensen uit Indië en Indonesië naar Nederland. Naast Indische Nederlanders of Indo’s waren dat totoks – Hollanders die vaak al generaties lang in de kolonie woonden. Ook Molukkers en peranakan Chinezen, die een bestaan in Indië hadden opgebouwd maakten de overtocht. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen Nederlanders die banden hebben met Nederlands-Indië en Indonesië.……….Die enorme verscheidenheid maakt de groep voor de buitenwereld diffuus. Moeilijk te plaatsen. Of zoals in Indische kringen steeds luider wordt gemopperd: ‘Het lijkt wel of we niet bestaan.’ ………Daarom is het tijd voor PINDA*. Een gids van Indisch Nederland voor iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Een verhaal waarachter een complexe wereld schuilgaat. Waar de erfenis uit het koloniale verleden nog altijd doorwerkt. ‘Pinda?! Maar dat is een scheld- woord! Racistisch en kwetsend,’ vinden sommigen. ‘Onfatsoenlijk’, zou mijn tante Doortje zeggen.
Maar wat voor de een kwetsend is, is voor de ander een koosnaampje of zelfs een geuzennaam. 
Het Indische verhaal is heel divers en kent meerdere lezingen. In deze glossy zult u verhalen aantreffen waarmee u het niet altijd eens bent. Toch staan ze in PINDA*, omdat ze laten zien wat er speelt in Indisch Nederland.

Over PINDA*

In alle geledingen van de maatschappij hebben Indische Nederlanders hun sporen nagelaten. 

Er zijn meer schrijvers, wetenschappers, politici, artiesten, toneelspelers, theatermakers, filmers, modeontwerpers en sporters van Indische komaf dan we beseffen. Wie zijn zij? Welke Indische invloeden zijn als een stille kracht door de Nederlandse samenleving gegaan en hebben die mede vormgegeven.

Pinda* magazine leidt u als een gids van Indisch Nederland, voor
iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Door mensen die zelf banden hebben met voormalig Nederlands-Indië en Indonesië aan het woord te laten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Het verhaal van hun ouders, grootouders of overgrootouders, die ooit hun geboorteland verlieten om hier een
nieuw bestaan op te bouwen.

Bestel alvast

U kunt nu al uw exemplaar bestellen, u ontvangt het dan medio september rechtstreeks van de drukker, nog voordat PINDA* in de winkel ligt. Klik hier om te bestellen.

%d bloggers liken dit: