Home Nieuws Alfred Birney: ‘Linda-Pinda-Poepchinees’. Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

Alfred Birney: ‘Linda-Pinda-Poepchinees’. Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

0
Alfred Birney: ‘Linda-Pinda-Poepchinees’.  Straks in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

Dit is een deel van de column ‘Linda-Pinda- Poepchinees ‘ in PINDA*, de glossy met een Indisch tintje die 19 september 2019 verschijnt.

Mijn eerste vriendinnetje, in de eerste paar klassen van de lagere school, was een Indisch meisje. Ze heette Linda en had geen broertjes of zusjes. Ik weet niet of ze in Indonesië was geboren of, zoals ik, in Nederland. Mijn broertjes pestten me door haar Linda-Pinda-Poepchinees te noemen; je hoorde als Indische jongen niet met een Indisch meisje te gaan. Indische meisjes waren immers zusjes. Bovendien schenen we een onzuiver ras te vertegenwoordigen dat zichzelf maar het best zo snel mogelijk kon opheffen.

Mijn vader zei in die tijd tegen ons dat Indische meisjes niet deugden, zijn eigen dochters dan maar even niet meegerekend. Later zei hij dat die woorden van zijn moeder waren gekomen, die hem had geadviseerd met een blanke vrouw te trouwen. Weer later beweerde hij dat zijn moeder had gezegd dat hij met een Chinees meisje moest trouwen. De slotversie luidde dat zijn moeder had gezegd: ‘Je moet niet met een Indisch meisje trouwen. Je kunt het beste met een Chinees meisje trouwen, maar jij zál met een blank meisje trouwen.‘Zal’ was geen bevel, maar een voorspelling.

Lees het hele artikel in PINDA*. Bestel ‘m hier alvast.

Over PINDA*, uit het voorwoord van Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur

Scheldwoord of geuzennaam?

In de periode 1945 – 1968 kwamen er zo’n 350.000 mensen uit Indië en Indonesië naar Nederland. Naast Indische Nederlanders of Indo’s waren dat totoks – Hollanders die vaak al generaties lang in de kolonie woonden. Ook Molukkers en peranakan Chinezen, die een bestaan in Indië hadden opgebouwd maakten de overtocht. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen Nederlanders die banden hebben met Nederlands-Indië en Indonesië.……….Die enorme verscheidenheid maakt de groep voor de buitenwereld diffuus. Moeilijk te plaatsen. Of zoals in Indische kringen steeds luider wordt gemopperd: ‘Het lijkt wel of we niet bestaan.’ ………Daarom is het tijd voor PINDA*. Een gids van Indisch Nederland voor iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Een verhaal waarachter een complexe wereld schuilgaat. Waar de erfenis uit het koloniale verleden nog altijd doorwerkt. ‘Pinda?! Maar dat is een scheld- woord! Racistisch en kwetsend,’ vinden sommigen. ‘Onfatsoenlijk’, zou mijn tante Doortje zeggen.
Maar wat voor de een kwetsend is, is voor de ander een koosnaampje of zelfs een geuzennaam. 
Het Indische verhaal is heel divers en kent meerdere lezingen. In deze glossy zult u verhalen aantreffen waarmee u het niet altijd eens bent. Toch staan ze in PINDA*, omdat ze laten zien wat er speelt in Indisch Nederland.

Over PINDA*

In alle geledingen van de maatschappij hebben Indische Nederlanders hun sporen nagelaten. 

Er zijn meer schrijvers, wetenschappers, politici, artiesten, toneelspelers, theatermakers, filmers, modeontwerpers en sporters van Indische komaf dan we beseffen. Wie zijn zij? Welke Indische invloeden zijn als een stille kracht door de Nederlandse samenleving gegaan en hebben die mede vormgegeven.

Pinda* magazine leidt u als een gids van Indisch Nederland, voor
iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Door mensen die zelf banden hebben met voormalig Nederlands-Indië en Indonesië aan het woord te laten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Het verhaal van hun ouders, grootouders of overgrootouders, die ooit hun geboorteland verlieten om hier een
nieuw bestaan op te bouwen.

Bestel alvast

U kunt nu al uw exemplaar bestellen, u ontvangt het dan medio september rechtstreeks van de drukker, nog voordat PINDA* in de winkel ligt. Klik hier om te bestellen.

%d bloggers liken dit: